Nederlands 

Salon des Arts 2019

Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert

van donderdag 23 mei 2019 tot en met vrijdag 30 augustus 2019
Waar:
In CIVON Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer:
Op de reguliere openingstijden maandag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | en ook geopend op zaterdag 25 mei 2019
Entree:
gratis

Hierna volgen in alfabetische volgorde de ‘statements’ die op verzoek van de BREEKijzer-expositiecommissie zijn opgestuurd. Sommige lang, andere kort. De samensteller heeft gepoogd het samen te vatten. Soms een schier onmogelijke zaak.
Ik liet me echter troosten door een opmerking van mede-exposant.
Hans Mellendijk 16-05-2019

Karen van Dooren

die in haar reactie de filosoof Merleau Ponty aanhaalde, die beschreven heeft dat begrijpen en ervaren geleid worden door wat de zintuigen je tonen. De betekenis ontstaat in het moment, als het kunstwerk en de kijker elkaar ontmoeten. Datgene wat verschijnt, is moeilijk in taal te vatten. Sóh!

Luci Aversteeg  

mailde: “De natuur heeft een helende werking op onze geest en geeft zonder voorwaarden zoveel moois, waar we met respect mee dienen om te gaan. Ze dient ons van vele gemakken, als je er oogt voor hebt…” Ze maakt sieraden van dode takken. Het mooie van de natuur nog mooier maken en laten passen bij de mens, dat is wat Luci wil.

Emeke Buitelaar

wordt geroepen door de innerlijke stem [‘Inner Voice’] en die leidde haar diep naar binnen, liet haar kamers en kleuren ontdekken die ze nog niet kende. Dat gaat ze doen, ze volgde haar stem en gaat eindelijk zingen.

Léon Marie Dekker

maakt het verlangen om weer thuis te komen zichtbaar in grote (zeef-)bedrukte textiel lappen onder de titel: ‘Sea Of Love’.

Volgens

Karen van Dooren

zijn de dieren en landschappen in haar werk, geen dieren en landschappen, maar inkt en mensen. Stel je ogen scherp op de kleine dingen, die je als kijker bijna voorbij gaat zonder ze te zien, zodat je ze dan opnieuw ziet. De tekeningen gaan over de menselijke natuur. Inkt op papier, toeval en onopzettelijkheid als deugd, impulsiviteit gecombineerd met zorgvuldig vakmanschap, dat kun je ook over haar werk zeggen.

Rido Jansen

laat z.g. mixed media zien, waarbij oude kranten haar hebben geïnspireerd om als ‘nieuw verhaal’ verder te gaan.

Marij van Hameren

wijzigt, om haar zelf te verrassen, regelmatig haar gezichtspunt bij het afstruinen van de omgeving. Uiteindelijk vond ze iets waar ze niet naar zocht. Het lag in de berm. Door in te zoomen kwam ze uit bij de schoonheid van bermbegroeiing. In de overdaad vechten diverse planten voor een bestaan. Naast elkaar wordt dood en verderf en nieuw leven gespot. De grootsheid van het leven op een vierkante meter. Dit is vrij vertaald naar tekeningen met krijt op papier.

De schilderijen van

Maron Hilverda

ontstaan vanuit een behoefte om haar verhaal een vorm te geven. Vaak blijft ze daarbij dichtbij haar eigen leven. Zo gaat het werk dat meedoet aan de Salon des Arts over haar dochter die onder water zwemt. Maar toch gaat het daar ook aan voorbij. Zij neemt haar mee naar een nieuwe, ongrijpbare ruimte… Maron werkt veelal met olieverf en potlood op doek of paneel.

Marika Meershoek

laat kort maar krachtig weten: l’art pour l’art. Het kunstwerk komt autonoom tot stand en heeft geen morele, didactische of functioneel doel, niet anders dan de kunst zelf.

Rob Muylaert

exposeert drie kleinere schalen met decoraties. Deze zijn afgeleid van ‘Shodo’, de zenboeddhistische kalligrafie. Niet in ‘Kaisho’ de klassieke stijl, maar in een lopende en vrije stijl: ‘Gyosho of Sosho’ genoemd. Al het steengoed is reducerend gestookt, 1280 graden (cone 9). Alle glazuren, die in een lange Aziatische traditie staan, maakt Rob zelf.

Anja Sennema

toont een verzameling beelden die naar aanleiding van het gedicht ‘Herinnering aan een appel’ van de dichter C. Jellema zijn ontstaan.

Het uitgangspunt bij

Hans Sennema

is altijd de visuele waarneming. Hans laat een zomerse serie zien met bloemen uit eigen tuin. De waarneming wordt in houtsneden vereenvoudigd en is teruggebracht tot de belangrijkste beeldende aspecten die bepalend zijn het eindresultaat zoals: compositie, vorm, vlak, en kleur in al haar contrasten.

Teeyoo

brengt met verfroller, kwasten en papieren sjablonen –van eenvoudige geometrische vormen zoals driehoek, cirkel, rechthoek en vierkant­– complexe vorm- en kleurconstructies op het doek. Soms zet hij de vormen op het doek met mathematische precisie die hij van tevoren heeft vastgelegd. Dan weer laat hij zich leiden door zijn intuïtie. Beide werkwijzen complementeren elkaar. De bijna mechanische cadans zo kenmerkend voor seriematig drukwerk staat naast het aarzelend aftasten en zoeken naar het ritme in het uiteindelijke beeld. Je zou ook kunnen zeggen: “Het beeld wordt zogezegd in beweging gezet.”

Inge Teunissen

laat aquarellen op board zien. Ze noemt haar serie: ‘Van de schoonheid en de troost.’
Deze titel is geleend van een serie TV-interviews door Wim Kayzer, in 2000 door de VPRO uitgezonden. De kernvraag die gesteld werd aan 26 personen, zowel filosofen, wetenschappers, beeldend kunstenaars als musici, was: “Vertel me wat dit leven de moeite waard maakt.” Voor Inge is dat; het leven zelf. In elke vorm, die zij tegen komt. Voor de Salon heeft ze vogels geschilderd. Ze lijken zo vanzelfsprekend. Maar helaas, alles van waarde is kwetsbaar.

Bij de werken van

Astrid Vredegoor

onder de titel ‘For Your Eyes Only’ zijn kijken, zoeken, en ervaren de sleutelwoorden. De beschouwer wordt uitgedaagd om actief deel te nemen.

Het tentoongestelde werk van

Ineke Weevers

is uit een serie waarbij de basis van het landschap bijna abstract wordt weergegeven. Het kan een plek zijn uit het verleden, in het nu of in de toekomst.

Dinie Wikkerink

als laatste in de rij maar zeker niet de minste, laat in al haar bescheidenheid op de Salon des Arts onder de noemer ‘Beeldrijm 2018’ een serie van vier foto’s zien, waarin het licht de verbindende factor is.
 

Zie voor foto’s deze link een aantal foto’s van de werken en de flyer behorende bij de Salon des Arts 2019. Het digitaal fotomateriaal mag uitsluitend gebruikt worden in het kader van een aankondiging van de tentoonstellingen, en is daarvoor vrij van rechten, bij publicatie is naamsvermelding verplicht!
Voor meer informatie verwijzen we naar  Hans Sennema: info@sennemakunst.nl | +31610103103

ICER partners en sponsoren